Praha v průřezu dějinami

- 1.objevy v poč. 20. st. (Šárka, Bubeneč)

- nyní Kunratice (Pha 4) - neolitický kruhový areál (astronomický)

doba železná: 3.st. př. n. l. - Keltové

- kopec Závist u Zbraslavi - průzkum po 2. sv. v.; 157 ha, plochou největší

- vlastní ražba mincí, medailí, plaket, hrnčířský kruh - keramika, ruční mlýny: obilí, zbraně - kopí, dýky

stěhování národů: 2.-3. st.

- Keltové částečně vysídlováni

- Markomani a Kvádové (= Germáni}

- rozptýlené osídlení

- Mušov (Pálavské vrchy} - římská voj. hranice

6. - 7. st. - 1. stopy příchodu Slovanů

6. st. v Praze:

- drobné, sporné nálezy

- velké: Roztoky u Prahy (údolí Vltavy)

- nádoby, drobné žel. předměty k denní potřebě

- nevýrazné spony - kulturně prosté

7. - 8. st.:

- řada nálezů

- předpolí pražského hradu - Loretánské nám. (pohřebiště - díky terénním úpravám}

- oblast jízdárny praž. hradu

- Malá Strana - vše nálezy pohřbů

8. - 9. st.:

- zbytky žel. pecí v obl. mezi Malým nám. na Starém Městě k Prašné bráně

poč. 9. st.:

- nálezy v areálu PH

- 2. nádvoří, strana k Jelenímu příkopu: stopy opevněného hradiska, stavení, kuchyně

- v té době byl už PH správním centrem nějaké kmenové oblasti

80. léta 9. st.:

- PH sídlo: 1. knížecí fáze čes. státu (sv. Václav, sv. Vojtěch - legendy)

1. stavby v areálu PH:

- 80. léta 9. st. kostel P.Marie - zal Bořivoj (v průjezdu mezi 4. a 2. nádvořím)

- v Praze: zbytky cest, základy domů, 1.kamenné stavby (církevní) - Malá Str. - v podhradí PH (dlážděná cesta: od Brodu nebo dřevěného mostu směrem k PH, dnešní ul. Tomášská - z 10. st.

Otázka č. 2 - PŘEDROMÁNSKÉ OBD., ROMÁN. SLOH

předrománské umění:

- prosté stavby, známe pouze půdorys

- rotunda - dnešní kat. sv. Víta - sv. Víta (zal. Václav, později sv.: 4 apsidy, připomínají podkovu - odpovídá jižní obl. - Itálie, Dalmácie - tehdejší stavitelé migrovali Evropou; známe

pouze půdorys)

11.st. - znaky románského stylu:

- církevní stavby - baziliky, rotundy, hl.kláštery: kolonizační řády:

  1. benediktinský ř. - 973 benediktinky u sv. Jiří na PH

993 klášter v Břevnově (krypta, zákl. sloupů)

konec 11. st.:

- Vratislav I.

- přesídlil z PH na Vyšehrad

- rozkvět rom. slohu: zákl. baziliky sv. Vavřince

- rotunda sv. Martina (v 19. st. výrazně upravena očištěna - portál, střecha)

- další rotundy: rot. sv. Kříže (u ND)

sv. Longina (blízko kostela sv. Štěpána na Novém M.)

- rotundy - zákl. rom., prvky z jiných slohů

kostel. sv. Bartoloměje v Kyjích

kostely na Přední Kopanině, Dolních Habrech

- poč. 20.st.: řada kostelů zbourána (rot. sv. Vavřince u K. mostu, kostel

sv. Valentina, sv. Filipa a Jakuba na Smíchově)

světské stavby:

- zbytky panov. paláců, měšť. domů

12. - 13. st.:

- zbytky kamenných rom.domů v obl. Starého M. v pásmu ohraničeném Vltavou

- Anenské nám., Betlémské nám., kostel sv.Jiljí – Celetná ul. – Ungelt – Vltava

- St.Město: dům pánů z Kunštátu a Poděbrad (zachováno přízemí - nyní podzemí):

Řetězová ul. (14. - 15. st. jim patřil), odtud vyšel průvod, který doprovázel Jiřího z P.

na Starom. radnici, kde proběhla jeho volba králem

- dnešní Magistrát - další podz. prostory

- pod Starom. radnicí

- pod Kinským palácem (Národní galerie)

- PH: 12.st. Soběslavův palác v suterénu dnešního král. paláce – reprezentační účely

Románská ARCHITEKTURA

- koncha = zakončení apsidy

- okénka: sdružená, oddělená sloupkem

- masivní stavby, silné zdi, malá okna

- příchod světla - směrem ven se otvor rozšiřoval

- vstup: portál

- pilíř: hranatý půdorys X sloup kulatý (dřík)

- lizéna: vyčnívá ven - plastická,

- portál: tympanon - nade dveřmi může být zdoben

- bazilika římská = sloužila k obchodu

- nyní masné krámy

- bazilika (kostel): - lichý počet lodí

- střední loď je převýšená (postranní mají střechu níž)

- hl. loď má vlastní okna (přívod světla)

- krypta: pod hl. oltářem - prostory pohřební (sv. Vít i Jiří měly 2 krypty)

- kapituly - stavěly si areály při bazilikách

- kaple sv. Kříže: zdivo Bílé věže

- dnešní: sev. vstup: záležitost novověku

- levý břeh - Rybáře: rom. osada

- osady: Strahov, Obora (blízko Ner. ulice), Trávník (Maltézské nám., Nebovidy (Herlichova

ul.)., Újezd

- pravý břeh: rozptýlené osady (5, 10 domů}

- při kupecké cestě - Pořící - k žid. osadě, Újezd sv. Martina (kostel sv. Martina ve

zdi), Opatovice (ND), Rybíček (sv. Štěpán), Bojiště (I. P. Pavlova), Zderaz (Karl.

nám.), Podskalí (Palackého most), Vyšehrad, Psáře, Podolí

VRCHOLNÉ románské období

- cenná rom. arch.

- král Vladislav (pol. 12. st.)

- pojem románská Praha - rozvoj Prahy

- baz. sv. Jiří

- areál Strahov. kláštera (zasahuje do úrovně 1.patra - řád premonstrátský

- Juditin most - zbytky v předpolích na Malé Str. - zbytky v domech

- výst. síň křižovnického kláštera: prohlídka suterénních prostor - odkryt jeden oblouk z mostu)

- klášter Johanitů (= řád Maltézských rytířů) - Malá Str., základy v kostele P. Marie pod řetězem

- 973 zal. pražské bisk. (do té doby podléhala biskupství v Řezně), poté arcibiskupství v Mohuči

- vrch. arch.: vlivy rom. arch. v již. Sasku a Porýní (už ne jih) - vytvářeli hutě (u klášterů)

- 70 kamenných domů

- 30 církevních staveb

- 2 pražské hrady (PH, Vyšehrad)

- 1 kamenný most (délka 514 m, šířka 5,8; 21 oblouků, byl o 4 m níže než Karlův:

narušen povodněmi

SOCHAŘSTVÍ (není v otázce)

- pouze výzdoba, dekorace rom. staveb (reliéfy, bohatě zdobené hlavice, portály,

pletencový ornament): v baz. sv. Víta, prostor baz. sv.Jiří

- figurální reliéfy (pol. 13. st.)

kostel sv. Jiří (výzdoba tympanonu (tvar půlkruhu)

= scéna, která oslavuje obnovení baz. po požárech

- stř. část: korunovace P. Marie, po stranách světské osoby - podíleli se na fázích

sv. Jiřského kláštera, abatyše Mlada - zakl, abatyše Berta - obnovitelka po požáru)

- po stranách Přemyslovci – posl. fáze stavby: abatyše Anežka, P. Ot. I. )

průčelí z Malostranské most. věže - reliéf zazděn přilehlým domem, kopie v areálu PH

- půlkruhový reliéf: 2 mužské postavy (velmi narušené), panovník sedí na trůně,

2. post. před ním klečí

reliéf z kostela sv. Lazara, z kost. sv. Filipa a Jakuba Smíchov = nedochovali se

MALBA (není v otázce)

- různé typy - nástěnná. {nást. malby narušené)

- knižní (iluminace, ilustrace modlitebních knih, evangeliářů, kodexů)

- nást.: kostel sv. Jiří na PH

kost. sv. Václava na Proseku

kost. sv. Petra na Poříčí

ústřední motiv: trůnící, žehnající Kristus, P. Marie, obklopeni postavami, anděly

- knižní malba:

Vyšehradský kodex - korunovace Vratislava

Gumpoldova legenda - není k dispozici u nás, a1e vznikla tady

UMĚLECKÉ ŘEMESLO (není v otázce)

- drobné plastiky (Kristus, křížky, sponky, sklo, kovové elementy, přílba a meč sv. Václava

Otázka č. 3 - GOTIKA

- pol. 13.st. - 17.st.

- v době romantismu (19.st.) - návrat ke gotice

- 3 období

- hus. obd., jižní Čechy - Rožmberkové - podunajské vlivy

- gotika: Francie - 2 jádra - sever, Paříž

- Burgunsko (řada cisterciáckých klášterů - stavitelé hutí přecházeli na

V - do Čech)

- změna konstrukce – klenby (vyzvedávány, nebyl pouze polokruhový, ale

lomený, materiál cihla)

- pilíře (svedení tlaků na pilíře)

- vznikají městská střediska

- přestavba na kamenné hrady

- města získávají určitá práva, obklopeny hradbami

- zakládány kláštery - i jiné řády (žebravé řády - živí se almužnami, kláštery při městských

hradbách - františkáni, dominikáni, augustiniáni

- konvent: scházeli se tam mniši (jeptišky)

- řád kartuziánů - každý mnich měl jiný domeček

- pseudobazilika - nemá vlastní okna

- stejnolodí - z důvodů , aby bylo dobře slyšet kázání: všechny lodě stejnou výšku)

- katedrála (katedra = stolec, stolice)

- ve středověku: stolec biskupský

- lichý počet lodí

- nižší výška než hlavní, h1. má okna

- apsida = v gotice presbytář

- opěrný systém

- v got. oknech: kružba (kamenný krajkový útvar), různobarevná skla: vitráže

(malované)

- sv. Vít (větší část v 19. st.)

předhusitské období - pouze závěr,věž

- města - kolonizační

- stavěná na starých městech (St.Město - různé uličky x Malá Str., Nové M.

- rovnoběžné, pravoúhlé)

- měšťanský dům: mázhaus = základní komunikace

- v posl. patře: služebnictvo, půdy, sklady

- Horní Falc - Kare1 IV. tam chtěl založit nové Čechy - připojit je k čes. zemím, pak se ale

odtrhly

RANÁ gotika

- 1. stavitelé z Burgundska: půs. v Anežském areálu, obl. na Františku

- sv. Anežka si vyžádala v Římě možnost založit klášter (založila i klášter sv. Františka - mužský, křižovníků: jediný řád, který vznikl z iniciativy Čecha - české princezny)

- pro sebe: areál řádu Klarisek na Františku (znala se s Klárou: založila variantu řádu

františkánů, Anežka ji přinesla do Čech)

- areál na Františku (30. léta 13. st.): časté povodně

- areál několika kostelů i klášterních budov

- k ženskému klášteru i část františkánů (kostel sv. Frant., Salvátora.) - mohl být používán

mnichy i jeptiškami

- Staronová synagoga

80. léta 13. st.

- kl. sv. Františka křižovnický - uvnitř raně gotický prostor v suterénu

- kostel P. Marie pod řetězem - v maltézském areálu na Malé S.

- městské domy: na Starém M., okolo Havelského město, domy okolo Kinského pal., Ungeltu

po r. 1230 - 1250 (1260) reorganizace:

- 1. pražské kamenné hradby (Staré M, část Havelského města)

- pod hradem rozptýlené osídlení

- za Přem. Ot. II. - obyvatelstvo pod hradem vystěhováno - zal. Malou S. - něm. obyv. - něm.

kolonizace (2. pol. 13. st.)

PH:

- další úpravy starého paláce

- arch. za J. Lucemburského

přivedl stavitele z Francie, Porýní: vznikají dlouhé velké kostely, vysoké

- kostely: (upraveny barokně):

sv. Tomáše, Jakuba, Jiljí (jádro z doby J. Lucemburského, ale mají bar. podobu)

Otázka č. 4 - Gotika VRCHOLNÁ

________________________________________________________________________________________________

Karel IV.

- zval význ. západoev. arch.:

Matyáš z Arrasu:

- sev. Fr., stavitel části papežského paláce v Avignonu - pověřen úkolem přestavět rom. baz. sv. Víta na moderní velkou katedrálu

- zákl. 1344 - 1929

- pětiboké kaple (čtyřúhlé P. Parléř)

- část ochozu vážící se ke kapli

Petr Parléř

- obl. Porýní - nový způsob (ze Švábska: During)

- příbuzní stavěli kat. v Kolíně

- částečně změnil dispozice

- dílem huti P.P. je i část král. paláce (nezachovala se - nyní Vlad. sál), stěny zdobeny

nástěnnými malbami = pomyslná galerie římských císařů

- návrh Karlova M., Starom. most. věže (podle ní pak vznikaly další věže)

- král. kaple Všech svatých na PH = podle vzoru pařížské Sainte-Chapelle: maximální

odstranění zdiva ve prospěch oken - nezachovala se

- kostely spjaté s novými řády (slovanské benediktini z Dalmacie)

- klášter Emauzy

- pozval si milánský řád Ambrosiánů (areál u Hybernů - nám. Rep.)

- karmelitáni (kostel PM Sněžné - Jungmannovo nám. - měl být nejvyšší v Praze (pouze závěr}

- kostel PM před Týnem na Star. nám.

- kostel sv. Apolináře nad Nuselským údolím (řád Augustiniánů)

- kostel sv. Jindřicha

- kostel na Karlově: Nanebevzetí PM a Karla Velikého - u Nuselského mostu

- z jeho dob jen obvodové zdivo

- zal. kapli Božího těla na Karlově nám. - zbourána - nebyla obdélná, ale centrální (polygonální -

mnohoúhelník – 12-ti úhelník, k vystavování ostatků a korunovačních klenotů)

- radnice: Staroměstská - konglomerát více (několika) budov

Novoměstská - štíty ale renes. 1348

Rotlerův dům - jádro Karolina (univerzita nebyla v 1 objektu - kostely, byty):

za Václava IV. zakoupen a sta1 se jádrem Karolina

Václav IV.

- got. ustupuje od monumentality, zjemňuje se, odlehčenější, hravější, „krásný sloh“

Otázka č. 5 - Gotika POZDNÍ

________________________________________________________________________________________________

( - za husitů pustnul pražský hrad - proto zvolen Jiří na Staroměstské radnici)

Nástup Jagellonců:

- sídlili v král. dvoře blízko Prašné brány (na části plochy Obecní dům)

Vladislav Jagellonský

- velká arch. úprava PH - nechá ho nově opevnit - složitě, několikavrstevné

- architektura spjatá se jménem:

Benedikt Rejt

- odstranění Karlových reprezent. sálů a dalších vrch. got. částí hradu - horní podoba pozdně

gotická = přestavba Vlad. Jag., část Ludvík

- při přestavbě se rozmách - zvolen králem uherským - musel přesídlit do Budína, opustil

Prahu, přestavba nebyla úplně dokončena

- Vladisl. sál, klenba, přilehlé prostory, Ludvíkovo křídlo (vnitřek: klenby, schodiště, ostění,

průchody)

- snahy o úpravu katedrály:

Spiess

- autor oratoře - napravo vedle oltáře (jako balkón, určen pro usazení panovníka při

bohoslužbách)

Matěj Rejsek

- Prašná brána - stavbu převzal v 70. letech 15. st.

- přetvořil architekturu, nechal ji bohatě vyzdobit (plastické detaily, busty panovníků, ornamenty)

- ke Kutné Hoře, blízko král. dvůr, kde sídlil krá1 = reprezentační brána

- řada měšťanských domů (Rejsek)

- dům U Bílého koníčka (klenba) - Star. nám.

- dům na Malém nám. - Karl.ul. - 12-ti dílná klenba

- Týnský chrám - náhrobek it. biskupa z Mirandoly (baldachýnový náhrobek, kružby)

Otázka č. 6 - Gotika - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ

________________________________________________________________________________________________

Raná gotika - Sochařství

- stále součástí zdi

- dekorativní plastiky sloupů, portálů (portál Staronové syn., kostel sv. Salvátora - Anežský

klášter - vítězný oblouk: odděluje oblouk od prostoru závěru, má dekoraci hlaviček:

představuje ženské tváře a mužské tváře na druhé straně (5 přemysl. králů a královen)

- volné plastiky, drobné, nevýrazné (Madonna, kříž, krucifix)

Raná gotika - Malířství

- sv. Jan Křtitel na Prádle na konci Kampy u mostu Legií - nástr. malba sv. Kryštofa, který přináší Ježiška

- Melantrichova ul.: v jednom domě - boj sv. Jiří s drakem - zmizela

knižní:

- pasionál abatyše Kunhuty (pasionál = soubor motliteb spojených s utrpením Krista)

Vrcholná gotika - Sochařství

- odděluje se od stavby, zdi - volné figury světců

- materiál: kámen (opuka), dřevo

- řada Madon (Starom. radnice)

- tympanon PM před Týnem (vstupní prostor, je z boku, ze severu: Pašijová scéna Ukřižování

- představení domů před Týnským chrámem, S je zavřen, přístup z nám. skrze domy

huť Petra Parléře:

- kat. sv. Víta - náhrobky (za oltářem: tumby - kamenné náhrobky zakryté deskou s reliéfy

panovníků

- ostatky Přemyslovaů

Trifórium - busty v pilířích: 21 - galerie členů Lucemb. rodiny, arcibiskupové, architekt, stavitelé

katedrály

- plastická výzdoba Malostr. mostecké věže - tvář Karla IV.

Vrcholná gotika - Malířství

- malba desková (dřevo upraveno pro malbu křídou, potaženo plátnem) - výzdoba

oltářů:

mistr Vyšebrodského oltáře

mistr Theodorik (Karlštejn)

mistr Třeboňský - dílo se odlišuje

- mozaika: zlatá brána (již. vstup do katedrály) - italští mistři, ze skelného materiálu - klimatické

rozdíly - renovace: institut v Los Angeles

- nást. malba:

soubor 73 obrazů v Emauzském klášteru (St. i Nový zákon) - je tam tvář Karla IV.

- Madonny: Madonna svatovítská

Pozdní gotika - Sochařství

- kamení, dřevěná plastika, deskové obrazy - rámy

- jezdecká socha J. z Poděbrad - neexistuje

- plastiky zachycují výkon městských práv

- socha Bruncvíka na Karl. mostě (tam kopie)

- kachlová kamna s různými reliéfy (rostliny, tváře, zvířata)

- řezba kazatelen, čela lavic, zpovědnic, 1. truhlice, skříně, cechovní truhlice

Pozdní gotika - Malířství

- drobné doplňky menších ploch

- pašijové scény, scény se světci, oplakávání, piety

Pozdní gotika - Umělecké řemeslo

- předměty zlaté, stříbrné {kříže, kalichy, relikviáře = schránky s ostatky světců: části

těla - forma gotické věže, busty, desky - útvar knihy = plenáře; pečetě, mince, křtitelnice,

knižní vazba - plastická, got. vitráže, textilní všivky

Korunovační klenoty:

- nár. kulturní památka

- mezi 3 nejstarší evr. koruny

- za Karla IV.

- koruna ostatková - upevněn trn z Kristovy trnové koruny - siluetou připomíná francouzskou

král. korunu

- jablko, žezlo - pozdější (1. Habsburkové - Rudolf II.}

Otázka č. 7 - RENESANCE

________________________________________________________________________________________________

- usídlení Vlad. Jag. v Budíně

- Matyáš Korvín - za ženu italskou princeznu z Neapole

- šlechtici přijíždějící za Vlad. vnímali nový sloh

Architektura:

- nejdříve Morava

- okna renes. ve Vlad. sálu

- sloup, klenby, půloblouk = římské principy

U nás:

- klenby obvykle valené, lunety, výseče

- zákl. půdorys: kvadratický (čtverec, obdélník)

- městská sídla - paláce - okolo renes. zahrady

Zahradní arch.:

- organizovaně členěná zahrada: umělé statky, terasy, umělý tok, vodopád, kašny, vodní

nádrže - oživení

- součástí zahrady zvěřince (exotické, divoké - lvi, pávy, okrasní ptáci), exotické rostliny - skleníky, oranžerie, fíkovny (skleníky za 1. Habsburků)

- arch. opouští obvyklé půdorysy - neobvyklý půdorys - Let. král. Anny, Hvězda

- sgrafita (Schwarzenbergský palác)

- salla terrena - součást palácové architektury, přízemí - oblouky otevřená do zahrady

- Vlad. sál - okna

- král. letohrádek se zpívající fontánou, arch. Paolo della Stella (Ferd. I. pro ženu Annu Jagellonskou)

- 1541 požár zničil 90 % zástavby Malé S., Hradčan, PH - došlo k přerušení stavby:

pokrač. 60. léta 16. st., dostavěn v době, kdy už Anna nežila

- let. Hvězda - Ferd. Tyrolský kolem něj zřídil Oboru

Bonifác Wolmut

- autor obnovy prostor přilehlých k Vlad. sálu

- Wolmutova kruchta - prostor, kde jsou varhany v kat. sv. Víta

arch. Avostalis

- obnovy po požárech hradního areálu

- Míčovna

- Habs. začali budovat pás sev. král. zahrad oddělených Jelením příkopem (od Prašného mostu

k Anně)

- provizorní dřev. most nad Jel. příkopem - sev. vstup do Hradu

- Nejvyšší purkrabství PH - mezi Z1. ul. a Černou věží

- v okolí Hradu šlechtické paláce:

Schwrarzenberský palác - voj.histor. muzeum, v době stavby maj. Rožmberků

- Rožmberkové měli paláce přímo na Hradě

- Hradč. nám.: palác Martinický - proti Schwarz.

- mezi Novými zám. schody a Ner.ul. palác Pánů z Hradce - Slavatové , Kolowratové (do Ner.ul.

to je barokní stavba Santiniho: Thunovský palác - celý areál it. velvyslanectví

Staré Město:

- dům u Minuty (radnice ) , Ungelt - dům Granovských (malba chiaroscuro = malba tóny

přírodních barev - hnědé, okrové - do suché omítky - dnes jsou šedé)

- renes. kostel v Praze: kostelík sv. Rocha v areálu Strahov. kláštera (vizuálně gotický)

- renes. synagogy pražského ghetta: více než polovina zbourána

renes. interiér Vysoké synagogy - do Červené ul. - renes. klenba zdobená štukem

Maiselova syn. - zničena požárem, není jiné slohy

Pinkasova syn. - renes. okna, fasády, portály, klenba

- Hradčanská radnice

- kašny, fontány, vodárenské věže (u Mánese, Staroměstské mlýny), sociální areály (Vlašský

špitál - Jánský vršek, pod Petřínem, velvysl. Něm., Avostalis vyměřil čtvrť, ulice

mlýny:

- Staroměstské mlýny u Kar. m., Císařský mlýn v král. oboře ve Stromovce (nemlel

obilí, ale sloužil k úpravě = centrum brusičství kamenů - pro dekorativní účely, zal. Rudolf II.)

- portál v domě, kde je sídlo administrativy muzea h1. m. Prahy, Melantrichova ul.: areál

knihtiskárny rodiny Melantrichů - renes. Mel. dům byl ale zničen

areál PH za Rudolfa II.:

- manýrismus: velké úpravy - Špaň. sál, Rudolfova galerie

- manýrismus = závěr stylu

Otázka č. 8 - Renes. - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ

________________________________________________________________________________________________

Sochařství

- plastiky součástí zdí, volné sochy (jezdecké...), sochy a sousoší světců

- materiál: nově kov, slitiny: bronz

- plastická výzdoba vlysů, dekorace zábradlí v Anně

- Hvězda: štuková výzdoba, stovky scén z ant. mytologie

- sošky na fontáně - zvonovina = zvuk zvonů

- Krocínova kašna - plastická dekorace - červený mramor, několik pater - zničena, zbytky

v Lapidáriu Nár. muz. na Výstavišti

epitaf = náhrobní deska, která byla přikládána k hrobu k vertikální stěně (v kostelích)

- epitaf Tycha de Brahe v Týnském kost. (nos)

- kat. sv. Víta - renes. tumba z bílého alpského mramoru - náhrobek, kde jsou pohřbeni 1. Habs.

(Ferd. I., manž. Anna, syn Maxmilián)

- autorem sochař Collin

Malířství

- náb. náměty, ant. myt., portréty - světských círk . . .

- zátiší (= seskupení květin, ovoce, zvířat, ptáků) a krajiny - v pozadí za nějakou scénou (nábož.)

- malba nástěnná, desková olejomalby, temperové malby - na plátně ne na dřev. desce

- perspektiva - prostorové téma

- mizí knižní malba, dřevoryty

Mistr Litoměřského oltáře - výzdoba kaple sv. Václava uvnitř sv. Víta (malby s námětem života

sv. Václava)

- oltářní desky: u PM Sněžné, Týnský kost.

- sgrafita, chiaroscuro

Řemeslo

- fedršmukr = výroba ozdob, chocholů na klobouky, helmy - často z pštrosích per

- koupil si dům u Kar. m. - nechal si vymalovat symbol na fasádu

Manýrismus (Rudolf II.)

- city, melancholie

Arcimboldo - komponované portréty (symboly ročních období - tvář bytosti formována z květin,

plodů: hruška = nos, jablko = tvář) - předchůdce surrealismu

Sprangel - řada malovaných epitafů (zlatník Miller, epitaf Michala Petrleho...)

malíř Hans von Aachen

rytec Sadeler - řada vedut (= pohled na město), celkový pohled na evr. města

krajinář Savery

- umělci na dvoře Rudolfa II. - obrovské ateliéry - depozitáře

Sochaři:

Adrian de Vries - začal vytvářet kovové plastiky (bronz a další slitiny), autor výzdoby zahrady

Valdštejnského pal. - rané baroko

Otázka č. 9 - Baroko RANÉ

________________________________________________________________________________________________

= přebujelý, nepravidelný, vymykající se z normálu

- italská obl. (Řím, sev. Itálie ® Alpy ® Rakousko ® stř. Evropa, Něm.)

- stř. Vídeň, české území - radikální baroko (patetická a dynamická míra)

Rané baroko:

- větší rozmach konstrukce oproti renes., zdobnost

- 1. stavby: Matyášova brána (1614) na PH, arch. kostela P. M. Vítězné - tehdy Nesvět. Trojice ® orientovaný, luteránský ® po B. hoře Karmelitáni ® atypický oltář na Z, vstup na V

- po 30ti leté válce (1648) - 1680 stále rané

- vrcholné do nástupu M. Terezie 1740; pozdní 1780 ® navazuje klasicismus

- rané bar. = přísná symetrie, pak dynamika

- ustupují postranní lodě

- hl. loď má napravo a nalevo výklenky nebo pilastry - kaple s postranními oltáři je kolmá do lodi (mělké výklenky)

- pozdní baroko je přísnější

- rokoko = zdobnost fasády (štuková výzdoba interiéru, plastiky, pastýřské přír. scénky v malbě)

- Karyatida = žena ´ Atlant = muž: nesou nad sebou třeba balkón

barokní gotika:

- barokní konstrukce, na ni a na fasádě aplikoval got. prvky (okna, portály, vstupy, lomené zakončení, bar. kopule - got. dekorace)

architektura světská:

- dlouhá dispozice dozadu ® poté širší průčelí do nám.

- 1541 požár ® poté v baroku přeměny: Malá S., Hradčany = město paláců

zahrady:

- více ornamentována, lemování (lineární) trávníku, ale cesty jsou i půlkruhové ® zákoutí, ornamenty (pohled z teras) ® ustupují oranžerie ® mnohem větší skleníky, zimní zahrady

- objevují se jízdárny

- na zahradu navazují (ve volné přírodě) parkové areály (18. st. anglické parky - více přírody), náhodně - asymetricky různé jehl. a list. stromy - různé barvy listů…, altány, místa pro odpočinek, lovecké zámečky, obory…

obd. pobělohorské

- boj o zemské úřady - 90 % politického obyv. Čech (zástupci šlechty, rytířstva, měst) bylo nekatolické

- katolíci v menšině ® ale přestavitelé význ. rodů (Lobkovicové, Rožmberkové, Pernštejnové, Slavatové, Martinicové)

- do Čech se přistěhovala řada německých rodů - luteráni = protestanti (Thunové)

- ® stavovské povstání ® obd. mála stav. památek

- stav. rozvoj ve 2. pol. 20. let 17. st. ® obd., kdy vál. odezněly, situace se stabilizovala, rané bar. se projevuje (karmelitánská úprava P. M. Vítězné)

- Loreta - poutní areál, na kterém se dohodly pobožné představitelky význ. rodů (Lobkoviců…) ® postupně vznikal poutní areál 20. l. 17. st. - pol. 18. st.

- ochranou byly pověřeni kapucíni (nový řád po B. hoře u nás ® měli přispět k rekatolizaci obyv., jako jezuité - od 16. st.)

- kost. sv. Salvátora (proti KM) - zahájen před B. horou, fasáda pozdější

- jezuité začínají stavět velké koleje a kostely:

- Klementinum - až do 18. st.

- další jez. kolej na M. Str. vedle sv. Mik.

- 3. jez. areál. kost. sv. Ignáce + kolej na Karl. nám. (novoměstská jez. kolej)

světské rané bar.:

- Valdštejnský palác na Malé Str. - konec 20. a 1. pol. 30. let 17. st.: jízdárna, zahrady, rybníček, umělá jeskyně; italští arch.: např. Pieroni

- Černínský palác - fasáda s pilastry

- arch. Caratti (pouze autor plánu, dohled nad průčelím (z Lor. nám.)

- neměl tolik prostředků na dokončení - dok. pol. 18. st.

- dostavba: Kaňka

- Michnův letohrádek - areál v Tyršově domu (u Kampy)

Otázka č. 10 - Baroko VRCHOLNÉ

________________________________________________________________________________________________

Jean Baptiste Mathey

- uprostřed zvýšené podloží, altánek

- vychází z Burgundska, starší koncepce (spíč rané bar.)

- Trojský zámek pro Sternberga

- kostel sv. Františka u KM, křižovnický - zal. sv. Anežka: špitály, pečovali o nemocné

Alliprandi

- Sternbergský palác - Hradč. nám.

- Lobkovický palác - velvyslanectví Něm., uprostřed válcovitý střední útvar, elipsy

Jan Bernard Fischer z Erlachu

- Clam - Gallasův palác (Husova ul.)

- kostel sv. Jakuba (za Ungeltem): uvnitř bohatá arch. náhrobku Vratislava z Mitrovic

Dienzenhoferové: otec Kryštof

- kost. sv. Markéty v Břevnově - pokračoval Kilián Ignác

- Kryštof: kost. sv. Mik. na Malé Str.

- část Lorety, pokračoval syn

Kaňka

- arch. dostaveb velkých staveb

- Černínský palác, Klementinum, zahradní arch. Vrbtovské zahr. (balustrády…)

Santini Aichl

- bar. got.

- v Praze: Morzinský palác v Nerudově ul. (pouze baroko) - Rum. velvysl., areál soubor budov z různých časů - Adam z Hradce ® Kolowraté ® Libštejnové ® Thunovský palác = část do Ner. ul. je od Santiniho, proti je renes. část - it. velvysl.)

- poutní areál na Bílé hoře - kostel, ambity, na paměť katolíků, bitvy

Kilián Ignác Dien. 20. - 60. léta 18. st.

- dynamika

- kost. sv. J. Nepomuckého na Hradčanech za Loretou

- letohradek Amerika na Novém Městě (pro Michnu z Vácínova)

- sv. Bartoloměj v Bartolomějské ul.

- sv. Jan Nepomucký na Skalce u Emauz

- oba sv. Mikuláše (větší část na M. Str., celý na Staromáku)

- dostavby: Loreta

- areál Invalidovny v Karlíně (pod hotelem Olympic) - lineární, strohá, kasárenská stavba, nedokončena

- Smíchov u Anděla - jeho vlastní letní sídlo (letohrádek)

Otázka č. 11 - Baroko - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ

________________________________________________________________________________________________

Rané baroko - Sochařství

- štuková výzdoba obrovský rozvoj

sv. Chýše v Loretě (kaple)

např. Colomba

- v kat. sv. Víta - dřevořez - Bechteler (2 reliéfy: Fridrich Falcký - kalvín - prchá z Prahy, volba českým králem)

Bendl Jan Jiří - 2 gen. (z Alp)

- nejvýzn. raně bar. sochař

- několik svatováclavských plastik

sv. Václav na Koňském trhu - kopie přenesena na Vyšehrad, originál v Lapidáriu Nár. muz. na Výstavišti)

- u KM Viniční (obtočený révou) sloup - nahoře sv. Václav

- Mariánský sloup na Star. nám. ® zbouraný

Jeroným Kohl

- výzdoba kašen - na 2. hradním nádvoří (L = Leopold I.)

- nám. 14. října na Smíchově u Anděla: Medvědí fontána

Rané baroko - Malířství

Václav Hollar - emigrant (Anglie)

- autor grafik, vedut, zvířata jako ilustrace

Karel Škréta - přestoupil na kat. víru

- nejvýzn. raně bar. malíř

- oltářní obrazy

- šerosvit (podklad obrazu je tmavý) ® z černé plochy vstupuje tvář = duchovní světlo

- Svatováclavský cyklus pro kostel sv. Václava na Zderaze pod Karl. nám. (zachycují život sv. Václava) ® pouze 7, 8 obrazů - pův. asi 40

- oltářní obrazy: Pašijový cyklus sv. Mik. M. Str, dále v Kinském kost.

- sv. Karel Boromejský rozdává almužnu

- kostel Martina ve zdi: jak si sv. Martin sundává plášť a dělí se sním se žebrákem (mečem ho přetíná)

- maltézský kostel P. M. pod Řetězem - Bitva u Lepanta (scéna z námořní bitvy nad Turky)

Jan Jiří Heinsch

- oltářní obrazy pro kostel sv. Ignáce

- pro jezuitský obytný areál na Malé Straně

Vrcholné baroko - Sochařství

Ottavio Mosto

- tvarově přebujelé reliéfy nad vchodem do kostela sv. Jakuba (Ungelt): 3 bohaté reliéfy, 3 světci (sv. Antonín Paduánský, František z Assisi, Jakub)

Matěj Václav Jäckel

- Karl. M., kostel křižovnický; scény světců s pannou Marií (sv. Bernard s Marií), Bernard i Tomáš Akvinský s p. Marií)

Jan Oldřich Mayer

- KM: plastiky sv. Kosmy a Damiána (u domu u pštrosa)

sv. Antonín Paduánský

sv. Juda Tadeáš

- dům U Zlaté study (Karl. ul., Klementinum) - reliéfy 6 světců (sv. Roch, Rozálie… ® ochránci před zlými nemocemi)

Jan Brokoff - otec

- plastika - nejst. socha na KM. sv. Jan Nepom.

Ferd. Maxmilián Brokoff

- měli dílnu, ateliér - celá rodina + příbuzní ® ovládli všechny zakázky na KM,…

- nejmohutnější hmotné robustní sochy v ustrnulém pohybu (KM):

- sv. Barbora + Markéta + Alžběta

- sv. Fr. Xaverský (kopie, orig. v Lapidáriu) - vyjadřuje činnost tohoto jezuity = misionář na

Dálném vých.; desky - různé obličeje z různých zemí

- sv. Jana z Mathy = světci ř. klinitářů, zabývali se vykupováním křesť. otroků od nekřesť.

+ Felix z Valois (skála ® uvnitř podstavce zajatci)

- Morzinský palác v Ner. ul. - portál držen mužskými obry s maurskou tváří (Brokofovi mouřeníni)

- Hradč. nám.: Mariánský sloup

- sousoší Jana Křtitele na Maltézském nám. (Maltézští rytíři, Johanité - řád sv. j. Křtitele k ochraně svatého hrobu)

Matyáš Bernard Braun

- pův. řezbář ® plastiky ostré hrany, povrch více členěný, postavy rozevláté, natočené dozadu ® dynamika, rozevlátnost, nejpatetičtější gesta

- sousoší sv. Luitgardy = slepá něm. jeptiška, měla vidění, že Kristus ožívá, odpoutává se od kříže a dotýká se jí

- sv. Ivo (patron právníků) - staroměstský konec

- areál Klementinum - uvnitř kost. sv. Klimenta - uvnitř všechny plastiky dílem Brauna

- Clam - Gallasův palác ® portál a balkón nesou atlanti - Braun

- Vrbtovská zahrada - sochy Braun

Vrcholné baroko - Malířství

- oltářní, závěsné obrazy, začíná krajina - součástí zátiší nebo portrétu

- stále temnosvitný podklad

- nástropní malby

Michal Leopold Wilman

- z Pruska z Královce

- kost. sv. Frant. u KM

- vzal si vdovu ® "zdědil" syna - Jan Kryštof Liška ® pokračoval ve výzdobě kostela Křižov.

- stigmatizace sv. Františka na hl. oltáři

- dále obrazy v kostele sv. Voršily, Jakuba

- Liška maloval i nástropní malby

Petr Brandl

- velmi význ., bohém a bouřlivák ® řada problémů

- řada děl spjata s Malou Str.

- měl ochránce u představitele karmelitánů ® oltářní obrazy, olejomalby

- maloval pro ně obrazy: PM Vítězné (Jezulátko), sv. Voršila u ND, sv. Josef na M. Str.

- portrétista

- série apoštolů, proroků (Vidění sv. Eliáše - PM Vítězná)

Jan Kupecký

- portrétista

Václav Vavřinec Reiner

- specializoval se na nástěnnou freskovou malbu: fresky pro zrcadlovou kapli v Klementinu, pro Černínský palác, kost. sv. Františka Křižovn.

- ve Vrbtovské zahradě strop Sally Tereny

Kosma Damián Asam

- kost. sv. Mik. na Staromáku

- v Břevn. klášteře - kostele (scéna: Zázrak poustevníka Vintíře)

Otázka č. 14 - KLASICISMUS

________________________________________________________________________________________________

- přesahuje do 1. pod. 19. st.

- po r. 1810 se objevuje varianta empír

klasicismus = více ovlivněn starou řeckou arch. (D šíty, sloupy, dekorace: empír)

empír = císařský, spjato se dvorem Nap. I. ® dekorativní styl (nábytek, keramika, hodiny)

- inspirovaný exotikou, Napoleonovým tažením (s ním Champollion) do Egypta (nohy,

- drápy lvů, drápy orlů)

- kontrasty dřeva + zlaceného dřeva

biedermeier = oproti strohému klasicismu přezdobenější (velké květy na textilu, vyřezávání, móda

lehká, průsvitné, tógy - opak krinolíny, dekolty

- nájemní dům - pavlačové, litinové zábradlí

- měnil se pohled uliční fronty ® mizí štíty, jednotná střecha

- kostely, kláštery se téměř nestaví

- přestavby, úřední budovy:

- přestavba Celnice U Hybernů (zrušený klášter) - proti Obecnímu domu

- kost. sv. Kříže na Příkopech v piaristickém areálu kláštera

- přestavba místodržitelského letohrádku ve Stromovce

- let. Kinských na Smíchově v Kinské zahr.

- měšť. dům:

- Platýz - obyt. náj. dům, dále v Karlíně, Smíchov Štefánikova ul., Vítězný újezd

- Řetězové mosty - u ND

- občanská plovárna na Klárově

Otázka č. 18 - HISTORIZUJÍCÍ SLOHY 19. STOLETÍ

________________________________________________________________________________________________

Romantismus

- určitý charakter zahrady

- návrat k minulosti - návrat ke gotice, k vrcholu křesťanství

Novogotika

- řada kostelů:

- sv. Antonín v Holešovicích

- sv. Ludmila na nám. Míru

- sv. Petr a Pavel na Vyš.

Novorománský

- sv. Cyril a Met. v Karlíně (Ullmann)

- dostavba kat. sv. Víta (protáhla se do 20. st.)

Josef Mocker

- 1. pol. 19. st. - pol. 19. st.

- přír. areály: areál Cibulka v Motole

areál v Košířích - Klamovka (novogot. kaplička, chrám noci)

- úprava Prašné brány, Karlštejna

Neorenesance

- hl. pražské reprez. stavby (Rudolfinum, ND, muzeum, pojišťovny)

Ignác Ullmannn:

- Česká spořitelna - AV proti ND, palác Lažanských (kav. Slavie)

- Vodičkova ul. - ZŠ ® vyšší dívčí škola - tradice sgrafit české renes.

- ČVUT Karlovo nám.

Antonín Barvitius

- kost. sv. Václava u Anděla - bazilika

- 1. budova nádraží Františka Josefa ® zbourána, dnes secesní stavba hl. nádr.

- Vršovice - vila Gröbovka

Ant. Wiehl

- novorenes. stavby v duchu měšťanské renes. se sgrafity

- Whielův dům - Václav. nám., Vodičkova ul. přestavba Starom. mlýnů

70. - 80. léta ND

- arch. Josef Zítek ® po 1881 Josef Schulz

- Josef Schulz + Zítek ® Národní muzeum, Rudolfinum

- Schulz - uměleckoprům. muz. vedle Rudolfina

Novobaroko

Osvald Polívka

- přestavba magistrátu na Mariánském nám.

- přestavba zemské banky na Příkopech (dnes ČEDOK, Živn. banka)

Václav Roštlapil

- Strakova akademie - post. Strakovou nadací (nadace hraběte pro výchovu chudých synů ze šlecht. rodin - palác, dnes úřad předsednictva vlády, na Klárově

Antonín Balšánek

- muzeum hl. m. Prahy na Florenci

- Obecní dům na Nám. Rep. ® Balšánek + Polívka ® výzdoba secesní

Otázka č. 19 - Hist. slohy - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ

________________________________________________________________________________________________

  1. 1. pol. 19. st. - pol. 19. st. - Plastika

sochař Josef Malínský

- domovní znamení, náhrobní plastiky (na Olšanech, na Malostr. hřbitově)

sochař Václav Prachner

- symbolická Vltava (žena)

- na Malostr. hřbitově: Klečící biskup Leopold Thun

(Václav Levý)

  1. 1. pol. 19. st. - pol. 19. st. - Malba

- vznik Pražské malířské akademie (vyučovali umělci z Něm., Rak.) - útlum, příliš akademická malba - oltářní obrazy, drobnější obrazy do kostelů

Josef Bergler

Karel Postl

- oceňovanější krajinář

portrétista Antonín Machek

Antonín Mánes

Fr. Tkadlík

- odešel studovat malířství do Itálie, žil v nábož. striktní komuně ® působil na pokřesťanštění obyv. = Nazaréni (obrazy mají jižní teplé malby, zářivé, žluté tóny)

Josef Navrátil

- námětově romantické nástěnné malby

- v Praze: v interiérech na Novém Městě

  1. 2. pol. 19. st. - Sochařství

- 1. pomníky:

Ludvík Šimek

- pomník Jungmanna na Jung. nám.

- podílel se na výzdobě novogotických interiérů kostelů

Antonín Wagner

- podílel se na ND a nár. muzeu (plastiky na exteriéru, symbolické postavy

podobně Bohuslav Schirch

- autor trig na ND

Josef Václav Myslebek

- Zpěvohra a Činohra venku na ND

- na Vyšehradě 4 sousoší - vytvořil pro Palackého most ® při bombardování Prahy byly poničena, opravena, přemístěna na Vyš. do parku: Přemysl a Libuše, Ctirad a Šárka, Lumír a píseň, Záboj a Slavoj (z rukopisů)

- pomník Riegra v Riegrových sadech

- klečící kardinál Schvarzenberg ve sv. Vítu

- sv. Václav

Ladislav Šaloun - časem k secesy

Stanislav Sucharda - pomník Palackého na Palackého nám.

  1. 2. pol. 19. st. - Malířství

Josef Mánes

- romantický přístup v hist. námětech, znám z venkova studiem hanáckých krojů

- autor symbolů 12 měsíců na orloji

Karel Purkyně

- realistické malířství, neobvyklé náměty: portréty měšťanstva, pak nové pojetí zátiší - ne idylického, ale s mrtvými zvířaty (visící bažant)

- vypracoval podrobně podobu zvířat (kritizován ve fejetonech J. Nerudy)

- syn Jana Evangelisty

- portrét kováře Jecha, který čte noviny (nechal se inspirovat Škrétou, portréty bar. mistrů)

Mikoláš Aleš

- ilustrátor

- autor návrhu mozaiky ve vstupu Starom. radnice

- autor grafické předlohy pro výzdobu fasády Rothova domu, Wiehlova domu

Jar. Čermák

- stud. v Belgii

- zužitkoval pobyt u Atlantiku ® mořské scény, města

- z Balkánu (únos Černohorek, Černohorci bránící průsmyky)

- krajináři:

Adolf Kosárek, Julius Mařák (lesy, detaily listů, cest, drobné figurky pastevců, venkovanů, romantický pocit z obrazu)

- generace ND

František Ženíšek

- portrétista, symbolické obrazy

Vojtěch Hynais

- autor současné opony (2.)

Václav Brožík

- přiženil se do Francie, zajištěn odbyt svých děl (tchán obchodník s obrazy) ® malíř salónních scén

- studie venkovských dětí, franc. krajiny, zemědělci

- v Praze: velké hist. scény (bohaté figurální: J. Hus pod koncilem kostnickým, Volba J. z Poděbrad; vedle ND: vyzdobil muzeum, pro PH obrazy

Josef Tulka - malba v otevřené lodžii

Antonín Chittussi - krajinář

Luděk Marold

- panorama Bitva u Lipan na Výstavišti

Jakub Šikanedr

- nostalgické, melancholické scény z pražských ulic

Otázka č. 20 - ČESKÁ NEORENESANCE - Gen. ND

________________________________________________________________________________________________

Neorenesance

- hl. pražské reprez. stavby (Rudolfinum, ND, muzeum, pojišťovny)

Ignác Ullmannn:

- Česká spořitelna - AV proti ND, palác Lažanských (kav. Slavie)

- Vodičkova ul. - ZŠ ® vyšší dívčí škola - tradice sgrafit české renes.

- ČVUT Karlovo nám.

Antonín Barvitius

- kost. sv. Václava u Anděla - bazilika

- 1. budova nádraží Františka Josefa ® zbourána, dnes secesní stavba hl. nádr.

- Vršovice - vila Gröbovka

Ant. Wiehl

- novorenes. stavby v duchu měšťanské renes. se sgrafity

- Whielův dům - Václav. nám., Vodičkova ul. přestavba Starom. mlýnů

70. - 80. léta ND

- arch.