Praha v průřezu dějinami

- 1.objevy v poč. 20. st. (Šárka, Bubeneč)
- nyní Kunratice (Pha 4) - neolitický kruhový areál (astronomický)
doba železná: 3.st. př. n. l. - Keltové
- kopec Závist u Zbraslavi - průzkum po 2. sv. v.; 157 ha, plochou největší
- vlastní ražba mincí, medailí, plaket, hrnčířský kruh - keramika, ruční mlýny: obilí, zbraně - kopí, dýky
stěhování národů: 2.-3. st.
- Keltové částečně vysídlováni
- Markomani a Kvádové (= Germáni}
- rozptýlené osídlení
- Mušov (Pálavské vrchy} - římská voj. hranice
6. - 7. st. - 1. stopy příchodu Slovanů
6. st. v Praze:
- drobné, sporné nálezy
- velké: Roztoky u Prahy (údolí Vltavy)
- nádoby, drobné žel. předměty k denní potřebě
- nevýrazné spony - kulturně prosté
7. - 8. st.:
- řada nálezů
- předpolí pražského hradu - Loretánské nám. (pohřebiště - díky terénním úpravám}
- oblast jízdárny praž. hradu
- Malá Strana - vše nálezy pohřbů
8. - 9. st.:
- zbytky žel. pecí v obl. mezi Malým nám. na Starém Městě k Prašné bráně
poč. 9. st.:
- nálezy v areálu PH
- 2. nádvoří, strana k Jelenímu příkopu: stopy opevněného hradiska, stavení, kuchyně
- v té době byl už PH správním centrem nějaké kmenové oblasti
80. léta 9. st.:
- PH sídlo: 1. knížecí fáze čes. státu (sv. Václav, sv. Vojtěch - legendy)
1. stavby v areálu PH:
- 80. léta 9. st. kostel P.Marie - zal Bořivoj (v průjezdu mezi 4. a 2. nádvořím)
- v Praze: zbytky cest, základy domů, 1.kamenné stavby (církevní) - Malá Str. - v podhradí PH (dlážděná cesta: od Brodu nebo dřevěného mostu směrem k PH, dnešní ul. Tomášská - z 10. st.
Otázka č. 2 - PŘEDROMÁNSKÉ OBD., ROMÁN. SLOH
předrománské umění:
- prosté stavby, známe pouze půdorys
- rotunda - dnešní kat. sv. Víta - sv. Víta (zal. Václav, později sv.: 4 apsidy, připomínají podkovu - odpovídá jižní obl. - Itálie, Dalmácie - tehdejší stavitelé migrovali Evropou; známe
pouze půdorys)
11.st. - znaky románského stylu:
- církevní stavby - baziliky, rotundy, hl.kláštery: kolonizační řády:
- benediktinský ř. - 973 benediktinky u sv. Jiří na PH
993 klášter v Břevnově (krypta, zákl. sloupů)
konec 11. st.:
- Vratislav I.
- přesídlil z PH na Vyšehrad
- rozkvět rom. slohu: zákl. baziliky sv. Vavřince
- rotunda sv. Martina (v 19. st. výrazně upravena očištěna - portál, střecha)
- další rotundy: rot. sv. Kříže (u ND)
sv. Longina (blízko kostela sv. Štěpána na Novém M.)
- rotundy - zákl. rom., prvky z jiných slohů
kostel. sv. Bartoloměje v Kyjích
kostely na Přední Kopanině, Dolních Habrech
- poč. 20.st.: řada kostelů zbourána (rot. sv. Vavřince u K. mostu, kostel
sv. Valentina, sv. Filipa a Jakuba na Smíchově)
světské stavby:
- zbytky panov. paláců, měšť. domů
12. - 13. st.:
- zbytky kamenných rom.domů v obl. Starého M. v pásmu ohraničeném Vltavou
- Anenské nám., Betlémské nám., kostel sv.Jiljí – Celetná ul. – Ungelt – Vltava
- St.Město: dům pánů z Kunštátu a Poděbrad (zachováno přízemí - nyní podzemí):
Řetězová ul. (14. - 15. st. jim patřil), odtud vyšel průvod, který doprovázel Jiřího z P.
na Starom. radnici, kde proběhla jeho volba králem
- dnešní Magistrát - další podz. prostory
- pod Starom. radnicí
- pod Kinským palácem (Národní galerie)
- PH: 12.st. Soběslavův palác v suterénu dnešního král. paláce – reprezentační účely
Románská ARCHITEKTURA
- koncha = zakončení apsidy
- okénka: sdružená, oddělená sloupkem
- masivní stavby, silné zdi, malá okna
- příchod světla - směrem ven se otvor rozšiřoval
- vstup: portál
- pilíř: hranatý půdorys X sloup kulatý (dřík)
- lizéna: vyčnívá ven - plastická,
- portál: tympanon - nade dveřmi může být zdoben
- bazilika římská = sloužila k obchodu
- nyní masné krámy
- bazilika (kostel): - lichý počet lodí
- střední loď je převýšená (postranní mají střechu níž)
- hl. loď má vlastní okna (přívod světla)
- krypta: pod hl. oltářem - prostory pohřební (sv. Vít i Jiří měly 2 krypty)
- kapituly - stavěly si areály při bazilikách
- kaple sv. Kříže: zdivo Bílé věže
- dnešní: sev. vstup: záležitost novověku
- levý břeh - Rybáře: rom. osada
- osady: Strahov, Obora (blízko Ner. ulice), Trávník (Maltézské nám., Nebovidy (Herlichova
ul.)., Újezd
- pravý břeh: rozptýlené osady (5, 10 domů}
- při kupecké cestě - Pořící - k žid. osadě, Újezd sv. Martina (kostel sv. Martina ve
zdi), Opatovice (ND), Rybíček (sv. Štěpán), Bojiště (I. P. Pavlova), Zderaz (Karl.
nám.), Podskalí (Palackého most), Vyšehrad, Psáře, Podolí
VRCHOLNÉ románské období
- cenná rom. arch.
- král Vladislav (pol. 12. st.)
- pojem románská Praha - rozvoj Prahy
- baz. sv. Jiří
- areál Strahov. kláštera (zasahuje do úrovně 1.patra - řád premonstrátský
- Juditin most - zbytky v předpolích na Malé Str. - zbytky v domech
- výst. síň křižovnického kláštera: prohlídka suterénních prostor - odkryt jeden oblouk z mostu)
- klášter Johanitů (= řád Maltézských rytířů) - Malá Str., základy v kostele P. Marie pod řetězem
- 973 zal. pražské bisk. (do té doby podléhala biskupství v Řezně), poté arcibiskupství v Mohuči
- vrch. arch.: vlivy rom. arch. v již. Sasku a Porýní (už ne jih) - vytvářeli hutě (u klášterů)
- 70 kamenných domů
- 30 církevních staveb
- 2 pražské hrady (PH, Vyšehrad)
- 1 kamenný most (délka 514 m, šířka 5,8; 21 oblouků, byl o 4 m níže než Karlův:
narušen povodněmi
SOCHAŘSTVÍ (není v otázce)
- pouze výzdoba, dekorace rom. staveb (reliéfy, bohatě zdobené hlavice, portály,
pletencový ornament): v baz. sv. Víta, prostor baz. sv.Jiří
- figurální reliéfy (pol. 13. st.)
kostel sv. Jiří (výzdoba tympanonu (tvar půlkruhu)
= scéna, která oslavuje obnovení baz. po požárech
- stř. část: korunovace P. Marie, po stranách světské osoby - podíleli se na fázích
sv. Jiřského kláštera, abatyše Mlada - zakl, abatyše Berta - obnovitelka po požáru)
- po stranách Přemyslovci – posl. fáze stavby: abatyše Anežka, P. Ot. I. )
průčelí z Malostranské most. věže - reliéf zazděn přilehlým domem, kopie v areálu PH
- půlkruhový reliéf: 2 mužské postavy (velmi narušené), panovník sedí na trůně,
2. post. před ním klečí
reliéf z kostela sv. Lazara, z kost. sv. Filipa a Jakuba Smíchov = nedochovali se
MALBA (není v otázce)
- různé typy - nástěnná. {nást. malby narušené)
- knižní (iluminace, ilustrace modlitebních knih, evangeliářů, kodexů)
- nást.: kostel sv. Jiří na PH
kost. sv. Václava na Proseku
kost. sv. Petra na Poříčí
ústřední motiv: trůnící, žehnající Kristus, P. Marie, obklopeni postavami, anděly
- knižní malba:
Vyšehradský kodex - korunovace Vratislava
Gumpoldova legenda - není k dispozici u nás, a1e vznikla tady
UMĚLECKÉ ŘEMESLO (není v otázce)
- drobné plastiky (Kristus, křížky, sponky, sklo, kovové elementy, přílba a meč sv. Václava
Otázka č. 3 - GOTIKA
- pol. 13.st. - 17.st.
- v době romantismu (19.st.) - návrat ke gotice
- 3 období
- hus. obd., jižní Čechy - Rožmberkové - podunajské vlivy
- gotika: Francie - 2 jádra - sever, Paříž
- Burgunsko (řada cisterciáckých klášterů - stavitelé hutí přecházeli na
V - do Čech)
- změna konstrukce – klenby (vyzvedávány, nebyl pouze polokruhový, ale
lomený, materiál cihla)
- pilíře (svedení tlaků na pilíře)
- vznikají městská střediska
- přestavba na kamenné hrady
- města získávají určitá práva, obklopeny hradbami
- zakládány kláštery - i jiné řády (žebravé řády - živí se almužnami, kláštery při městských
hradbách - františkáni, dominikáni, augustiniáni
- konvent: scházeli se tam mniši (jeptišky)
- řád kartuziánů - každý mnich měl jiný domeček
- pseudobazilika - nemá vlastní okna
- stejnolodí - z důvodů , aby bylo dobře slyšet kázání: všechny lodě stejnou výšku)
- katedrála (katedra = stolec, stolice)
- ve středověku: stolec biskupský
- lichý počet lodí
- nižší výška než hlavní, h1. má okna
- apsida = v gotice presbytář
- opěrný systém
- v got. oknech: kružba (kamenný krajkový útvar), různobarevná skla: vitráže
(malované)
- sv. Vít (větší část v 19. st.)
předhusitské období - pouze závěr,věž
- města - kolonizační
- stavěná na starých městech (St.Město - různé uličky x Malá Str., Nové M.
- rovnoběžné, pravoúhlé)
- měšťanský dům: mázhaus = základní komunikace
- v posl. patře: služebnictvo, půdy, sklady
- Horní Falc - Kare1 IV. tam chtěl založit nové Čechy - připojit je k čes. zemím, pak se ale
odtrhly
RANÁ gotika
- 1. stavitelé z Burgundska: půs. v Anežském areálu, obl. na Františku
- sv. Anežka si vyžádala v Římě možnost založit klášter (založila i klášter sv. Františka - mužský, křižovníků: jediný řád, který vznikl z iniciativy Čecha - české princezny)
- pro sebe: areál řádu Klarisek na Františku (znala se s Klárou: založila variantu řádu
františkánů, Anežka ji přinesla do Čech)
- areál na Františku (30. léta 13. st.): časté povodně
- areál několika kostelů i klášterních budov
- k ženskému klášteru i část františkánů (kostel sv. Frant., Salvátora.) - mohl být používán
mnichy i jeptiškami
- Staronová synagoga
80. léta 13. st.
- kl. sv. Františka křižovnický - uvnitř raně gotický prostor v suterénu
- kostel P. Marie pod řetězem - v maltézském areálu na Malé S.
- městské domy: na Starém M., okolo Havelského město, domy okolo Kinského pal., Ungeltu
po r. 1230 - 1250 (1260) reorganizace:
- 1. pražské kamenné hradby (Staré M, část Havelského města)
- pod hradem rozptýlené osídlení
- za Přem. Ot. II. - obyvatelstvo pod hradem vystěhováno - zal. Malou S. - něm. obyv. - něm.
kolonizace (2. pol. 13. st.)
PH:
- další úpravy starého paláce
- arch. za J. Lucemburského
přivedl stavitele z Francie, Porýní: vznikají dlouhé velké kostely, vysoké
- kostely: (upraveny barokně):
sv. Tomáše, Jakuba, Jiljí (jádro z doby J. Lucemburského, ale mají bar. podobu)
Otázka č. 4 - Gotika VRCHOLNÁ
________________________________________________________________________________________________
Karel IV.
- zval význ. západoev. arch.:
Matyáš z Arrasu:
- sev. Fr., stavitel části papežského paláce v Avignonu - pověřen úkolem přestavět rom. baz. sv. Víta na moderní velkou katedrálu
- zákl. 1344 - 1929
- pětiboké kaple (čtyřúhlé P. Parléř)
- část ochozu vážící se ke kapli
Petr Parléř
- obl. Porýní - nový způsob (ze Švábska: During)
- příbuzní stavěli kat. v Kolíně
- částečně změnil dispozice
- dílem huti P.P. je i část král. paláce (nezachovala se - nyní Vlad. sál), stěny zdobeny
nástěnnými malbami = pomyslná galerie římských císařů
- návrh Karlova M., Starom. most. věže (podle ní pak vznikaly další věže)
- král. kaple Všech svatých na PH = podle vzoru pařížské Sainte-Chapelle: maximální
odstranění zdiva ve prospěch oken - nezachovala se
- kostely spjaté s novými řády (slovanské benediktini z Dalmacie)
- klášter Emauzy
- pozval si milánský řád Ambrosiánů (areál u Hybernů - nám. Rep.)
- karmelitáni (kostel PM Sněžné - Jungmannovo nám. - měl být nejvyšší v Praze (pouze závěr}
- kostel PM před Týnem na Star. nám.
- kostel sv. Apolináře nad Nuselským údolím (řád Augustiniánů)
- kostel sv. Jindřicha
- kostel na Karlově: Nanebevzetí PM a Karla Velikého - u Nuselského mostu
- z jeho dob jen obvodové zdivo
- zal. kapli Božího těla na Karlově nám. - zbourána - nebyla obdélná, ale centrální (polygonální -
mnohoúhelník – 12-ti úhelník, k vystavování ostatků a korunovačních klenotů)
- radnice: Staroměstská - konglomerát více (několika) budov
Novoměstská - štíty ale renes. 1348
Rotlerův dům - jádro Karolina (univerzita nebyla v 1 objektu - kostely, byty):
za Václava IV. zakoupen a sta1 se jádrem Karolina
Václav IV.
- got. ustupuje od monumentality, zjemňuje se, odlehčenější, hravější, „krásný sloh“
Otázka č. 5 - Gotika POZDNÍ
________________________________________________________________________________________________
( - za husitů pustnul pražský hrad - proto zvolen Jiří na Staroměstské radnici)
Nástup Jagellonců:
- sídlili v král. dvoře blízko Prašné brány (na části plochy Obecní dům)
Vladislav Jagellonský
- velká arch. úprava PH - nechá ho nově opevnit - složitě, několikavrstevné
- architektura spjatá se jménem:
Benedikt Rejt
- odstranění Karlových reprezent. sálů a dalších vrch. got. částí hradu - horní podoba pozdně
gotická = přestavba Vlad. Jag., část Ludvík
- při přestavbě se rozmách - zvolen králem uherským - musel přesídlit do Budína, opustil
Prahu, přestavba nebyla úplně dokončena
- Vladisl. sál, klenba, přilehlé prostory, Ludvíkovo křídlo (vnitřek: klenby, schodiště, ostění,
průchody)
- snahy o úpravu katedrály:
Spiess
- autor oratoře - napravo vedle oltáře (jako balkón, určen pro usazení panovníka při
bohoslužbách)
Matěj Rejsek
- Prašná brána - stavbu převzal v 70. letech 15. st.
- přetvořil architekturu, nechal ji bohatě vyzdobit (plastické detaily, busty panovníků, ornamenty)
- ke Kutné Hoře, blízko král. dvůr, kde sídlil krá1 = reprezentační brána
- řada měšťanských domů (Rejsek)
- dům U Bílého koníčka (klenba) - Star. nám.
- dům na Malém nám. - Karl.ul. - 12-ti dílná klenba
- Týnský chrám - náhrobek it. biskupa z Mirandoly (baldachýnový náhrobek, kružby)
Otázka č. 6 - Gotika - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
________________________________________________________________________________________________
Raná gotika - Sochařství
- stále součástí zdi
- dekorativní plastiky sloupů, portálů (portál Staronové syn., kostel sv. Salvátora - Anežský
klášter - vítězný oblouk: odděluje oblouk od prostoru závěru, má dekoraci hlaviček:
představuje ženské tváře a mužské tváře na druhé straně (5 přemysl. králů a královen)
- volné plastiky, drobné, nevýrazné (Madonna, kříž, krucifix)
Raná gotika - Malířství
- sv. Jan Křtitel na Prádle na konci Kampy u mostu Legií - nástr. malba sv. Kryštofa, který přináší Ježiška
- Melantrichova ul.: v jednom domě - boj sv. Jiří s drakem - zmizela
knižní:
- pasionál abatyše Kunhuty (pasionál = soubor motliteb spojených s utrpením Krista)
Vrcholná gotika - Sochařství
- odděluje se od stavby, zdi - volné figury světců
- materiál: kámen (opuka), dřevo
- řada Madon (Starom. radnice)
- tympanon PM před Týnem (vstupní prostor, je z boku, ze severu: Pašijová scéna Ukřižování
- představení domů před Týnským chrámem, S je zavřen, přístup z nám. skrze domy
huť Petra Parléře:
- kat. sv. Víta - náhrobky (za oltářem: tumby - kamenné náhrobky zakryté deskou s reliéfy
panovníků
- ostatky Přemyslovaů
Trifórium - busty v pilířích: 21 - galerie členů Lucemb. rodiny, arcibiskupové, architekt, stavitelé
katedrály
- plastická výzdoba Malostr. mostecké věže - tvář Karla IV.
Vrcholná gotika - Malířství
- malba desková (dřevo upraveno pro malbu křídou, potaženo plátnem) - výzdoba
oltářů:
mistr Vyšebrodského oltáře
mistr Theodorik (Karlštejn)
mistr Třeboňský - dílo se odlišuje
- mozaika: zlatá brána (již. vstup do katedrály) - italští mistři, ze skelného materiálu - klimatické
rozdíly - renovace: institut v Los Angeles
- nást. malba:
soubor 73 obrazů v Emauzském klášteru (St. i Nový zákon) - je tam tvář Karla IV.
- Madonny: Madonna svatovítská
Pozdní gotika - Sochařství
- kamení, dřevěná plastika, deskové obrazy - rámy
- jezdecká socha J. z Poděbrad - neexistuje
- plastiky zachycují výkon městských práv
- socha Bruncvíka na Karl. mostě (tam kopie)
- kachlová kamna s různými reliéfy (rostliny, tváře, zvířata)
- řezba kazatelen, čela lavic, zpovědnic, 1. truhlice, skříně, cechovní truhlice
Pozdní gotika - Malířství
- drobné doplňky menších ploch
- pašijové scény, scény se světci, oplakávání, piety
Pozdní gotika - Umělecké řemeslo
- předměty zlaté, stříbrné {kříže, kalichy, relikviáře = schránky s ostatky světců: části
těla - forma gotické věže, busty, desky - útvar knihy = plenáře; pečetě, mince, křtitelnice,
knižní vazba - plastická, got. vitráže, textilní všivky
Korunovační klenoty:
- nár. kulturní památka
- mezi 3 nejstarší evr. koruny
- za Karla IV.
- koruna ostatková - upevněn trn z Kristovy trnové koruny - siluetou připomíná francouzskou
král. korunu
- jablko, žezlo - pozdější (1. Habsburkové - Rudolf II.}
Otázka č. 7 - RENESANCE
________________________________________________________________________________________________
- usídlení Vlad. Jag. v Budíně
- Matyáš Korvín - za ženu italskou princeznu z Neapole
- šlechtici přijíždějící za Vlad. vnímali nový sloh
Architektura:
- nejdříve Morava
- okna renes. ve Vlad. sálu
- sloup, klenby, půloblouk = římské principy
U nás:
- klenby obvykle valené, lunety, výseče
- zákl. půdorys: kvadratický (čtverec, obdélník)
- městská sídla - paláce - okolo renes. zahrady
Zahradní arch.:
- organizovaně členěná zahrada: umělé statky, terasy, umělý tok, vodopád, kašny, vodní
nádrže - oživení
- součástí zahrady zvěřince (exotické, divoké - lvi, pávy, okrasní ptáci), exotické rostliny - skleníky, oranžerie, fíkovny (skleníky za 1. Habsburků)
- arch. opouští obvyklé půdorysy - neobvyklý půdorys - Let. král. Anny, Hvězda
- sgrafita (Schwarzenbergský palác)
- salla terrena - součást palácové architektury, přízemí - oblouky otevřená do zahrady
- Vlad. sál - okna
- král. letohrádek se zpívající fontánou, arch. Paolo della Stella (Ferd. I. pro ženu Annu Jagellonskou)
- 1541 požár zničil 90 % zástavby Malé S., Hradčan, PH - došlo k přerušení stavby:
pokrač. 60. léta 16. st., dostavěn v době, kdy už Anna nežila
- let. Hvězda - Ferd. Tyrolský kolem něj zřídil Oboru
Bonifác Wolmut
- autor obnovy prostor přilehlých k Vlad. sálu
- Wolmutova kruchta - prostor, kde jsou varhany v kat. sv. Víta
arch. Avostalis
- obnovy po požárech hradního areálu
- Míčovna
- Habs. začali budovat pás sev. král. zahrad oddělených Jelením příkopem (od Prašného mostu
k Anně)
- provizorní dřev. most nad Jel. příkopem - sev. vstup do Hradu
- Nejvyšší purkrabství PH - mezi Z1. ul. a Černou věží
- v okolí Hradu šlechtické paláce:
Schwrarzenberský palác - voj.histor. muzeum, v době stavby maj. Rožmberků
- Rožmberkové měli paláce přímo na Hradě
- Hradč. nám.: palác Martinický - proti Schwarz.
- mezi Novými zám. schody a Ner.ul. palác Pánů z Hradce - Slavatové , Kolowratové (do Ner.ul.
to je barokní stavba Santiniho: Thunovský palác - celý areál it. velvyslanectví
Staré Město:
- dům u Minuty (radnice ) , Ungelt - dům Granovských (malba chiaroscuro = malba tóny
přírodních barev - hnědé, okrové - do suché omítky - dnes jsou šedé)
- renes. kostel v Praze: kostelík sv. Rocha v areálu Strahov. kláštera (vizuálně gotický)
- renes. synagogy pražského ghetta: více než polovina zbourána
renes. interiér Vysoké synagogy - do Červené ul. - renes. klenba zdobená štukem
Maiselova syn. - zničena požárem, není jiné slohy
Pinkasova syn. - renes. okna, fasády, portály, klenba
- Hradčanská radnice
- kašny, fontány, vodárenské věže (u Mánese, Staroměstské mlýny), sociální areály (Vlašský
špitál - Jánský vršek, pod Petřínem, velvysl. Něm., Avostalis vyměřil čtvrť, ulice
mlýny:
- Staroměstské mlýny u Kar. m., Císařský mlýn v král. oboře ve Stromovce (nemlel
obilí, ale sloužil k úpravě = centrum brusičství kamenů - pro dekorativní účely, zal. Rudolf II.)
- portál v domě, kde je sídlo administrativy muzea h1. m. Prahy, Melantrichova ul.: areál
knihtiskárny rodiny Melantrichů - renes. Mel. dům byl ale zničen
areál PH za Rudolfa II.:
- manýrismus: velké úpravy - Špaň. sál, Rudolfova galerie
- manýrismus = závěr stylu
Otázka č. 8 - Renes. - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
________________________________________________________________________________________________
Sochařství
- plastiky součástí zdí, volné sochy (jezdecké...), sochy a sousoší světců
- materiál: nově kov, slitiny: bronz
- plastická výzdoba vlysů, dekorace zábradlí v Anně
- Hvězda: štuková výzdoba, stovky scén z ant. mytologie
- sošky na fontáně - zvonovina = zvuk zvonů
- Krocínova kašna - plastická dekorace - červený mramor, několik pater - zničena, zbytky
v Lapidáriu Nár. muz. na Výstavišti
epitaf = náhrobní deska, která byla přikládána k hrobu k vertikální stěně (v kostelích)
- epitaf Tycha de Brahe v Týnském kost. (nos)
- kat. sv. Víta - renes. tumba z bílého alpského mramoru - náhrobek, kde jsou pohřbeni 1. Habs.
(Ferd. I., manž. Anna, syn Maxmilián)
- autorem sochař Collin
Malířství
- náb. náměty, ant. myt., portréty - světských círk . . .
- zátiší (= seskupení květin, ovoce, zvířat, ptáků) a krajiny - v pozadí za nějakou scénou (nábož.)
- malba nástěnná, desková olejomalby, temperové malby - na plátně ne na dřev. desce
- perspektiva - prostorové téma
- mizí knižní malba, dřevoryty
Mistr Litoměřského oltáře - výzdoba kaple sv. Václava uvnitř sv. Víta (malby s námětem života
sv. Václava)
- oltářní desky: u PM Sněžné, Týnský kost.
- sgrafita, chiaroscuro
Řemeslo
- fedršmukr = výroba ozdob, chocholů na klobouky, helmy - často z pštrosích per
- koupil si dům u Kar. m. - nechal si vymalovat symbol na fasádu
Manýrismus (Rudolf II.)
- city, melancholie
Arcimboldo - komponované portréty (symboly ročních období - tvář bytosti formována z květin,
plodů: hruška = nos, jablko = tvář) - předchůdce surrealismu
Sprangel - řada malovaných epitafů (zlatník Miller, epitaf Michala Petrleho...)
malíř Hans von Aachen
rytec Sadeler - řada vedut (= pohled na město), celkový pohled na evr. města
krajinář Savery
- umělci na dvoře Rudolfa II. - obrovské ateliéry - depozitáře
Sochaři:
Adrian de Vries - začal vytvářet kovové plastiky (bronz a další slitiny), autor výzdoby zahrady
Valdštejnského pal. - rané baroko
Otázka č. 9 - Baroko RANÉ
________________________________________________________________________________________________
= přebujelý, nepravidelný, vymykající se z normálu
- italská obl. (Řím, sev. Itálie ® Alpy ® Rakousko ® stř. Evropa, Něm.)
- stř. Vídeň, české území - radikální baroko (patetická a dynamická míra)
Rané baroko:
- větší rozmach konstrukce oproti renes., zdobnost
- 1. stavby: Matyášova brána (1614) na PH, arch. kostela P. M. Vítězné - tehdy Nesvět. Trojice ® orientovaný, luteránský ® po B. hoře Karmelitáni ® atypický oltář na Z, vstup na V
- po 30ti leté válce (1648) - 1680 stále rané
- vrcholné do nástupu M. Terezie 1740; pozdní 1780 ® navazuje klasicismus
- rané bar. = přísná symetrie, pak dynamika
- ustupují postranní lodě
- hl. loď má napravo a nalevo výklenky nebo pilastry - kaple s postranními oltáři je kolmá do lodi (mělké výklenky)
- pozdní baroko je přísnější
- rokoko = zdobnost fasády (štuková výzdoba interiéru, plastiky, pastýřské přír. scénky v malbě)
- Karyatida = žena ´ Atlant = muž: nesou nad sebou třeba balkón
barokní gotika:
- barokní konstrukce, na ni a na fasádě aplikoval got. prvky (okna, portály, vstupy, lomené zakončení, bar. kopule - got. dekorace)
architektura světská:
- dlouhá dispozice dozadu ® poté širší průčelí do nám.
- 1541 požár ® poté v baroku přeměny: Malá S., Hradčany = město paláců
zahrady:
- více ornamentována, lemování (lineární) trávníku, ale cesty jsou i půlkruhové ® zákoutí, ornamenty (pohled z teras) ® ustupují oranžerie ® mnohem větší skleníky, zimní zahrady
- objevují se jízdárny
- na zahradu navazují (ve volné přírodě) parkové areály (18. st. anglické parky - více přírody), náhodně - asymetricky různé jehl. a list. stromy - různé barvy listů…, altány, místa pro odpočinek, lovecké zámečky, obory…
obd. pobělohorské
- boj o zemské úřady - 90 % politického obyv. Čech (zástupci šlechty, rytířstva, měst) bylo nekatolické
- katolíci v menšině ® ale přestavitelé význ. rodů (Lobkovicové, Rožmberkové, Pernštejnové, Slavatové, Martinicové)
- do Čech se přistěhovala řada německých rodů - luteráni = protestanti (Thunové)
- ® stavovské povstání ® obd. mála stav. památek
- stav. rozvoj ve 2. pol. 20. let 17. st. ® obd., kdy vál. odezněly, situace se stabilizovala, rané bar. se projevuje (karmelitánská úprava P. M. Vítězné)
- Loreta - poutní areál, na kterém se dohodly pobožné představitelky význ. rodů (Lobkoviců…) ® postupně vznikal poutní areál 20. l. 17. st. - pol. 18. st.
- ochranou byly pověřeni kapucíni (nový řád po B. hoře u nás ® měli přispět k rekatolizaci obyv., jako jezuité - od 16. st.)
- kost. sv. Salvátora (proti KM) - zahájen před B. horou, fasáda pozdější
- jezuité začínají stavět velké koleje a kostely:
- Klementinum - až do 18. st.
- další jez. kolej na M. Str. vedle sv. Mik.
- 3. jez. areál. kost. sv. Ignáce + kolej na Karl. nám. (novoměstská jez. kolej)
světské rané bar.:
- Valdštejnský palác na Malé Str. - konec 20. a 1. pol. 30. let 17. st.: jízdárna, zahrady, rybníček, umělá jeskyně; italští arch.: např. Pieroni
- Černínský palác - fasáda s pilastry
- arch. Caratti (pouze autor plánu, dohled nad průčelím (z Lor. nám.)
- neměl tolik prostředků na dokončení - dok. pol. 18. st.
- dostavba: Kaňka
- Michnův letohrádek - areál v Tyršově domu (u Kampy)
Otázka č. 10 - Baroko VRCHOLNÉ
________________________________________________________________________________________________
Jean Baptiste Mathey
- uprostřed zvýšené podloží, altánek
- vychází z Burgundska, starší koncepce (spíč rané bar.)
- Trojský zámek pro Sternberga
- kostel sv. Františka u KM, křižovnický - zal. sv. Anežka: špitály, pečovali o nemocné
Alliprandi
- Sternbergský palác - Hradč. nám.
- Lobkovický palác - velvyslanectví Něm., uprostřed válcovitý střední útvar, elipsy
Jan Bernard Fischer z Erlachu
- Clam - Gallasův palác (Husova ul.)
- kostel sv. Jakuba (za Ungeltem): uvnitř bohatá arch. náhrobku Vratislava z Mitrovic
Dienzenhoferové: otec Kryštof
- kost. sv. Markéty v Břevnově - pokračoval Kilián Ignác
- Kryštof: kost. sv. Mik. na Malé Str.
- část Lorety, pokračoval syn
Kaňka
- arch. dostaveb velkých staveb
- Černínský palác, Klementinum, zahradní arch. Vrbtovské zahr. (balustrády…)
Santini Aichl
- bar. got.
- v Praze: Morzinský palác v Nerudově ul. (pouze baroko) - Rum. velvysl., areál soubor budov z různých časů - Adam z Hradce ® Kolowraté ® Libštejnové ® Thunovský palác = část do Ner. ul. je od Santiniho, proti je renes. část - it. velvysl.)
- poutní areál na Bílé hoře - kostel, ambity, na paměť katolíků, bitvy
Kilián Ignác Dien. 20. - 60. léta 18. st.
- dynamika
- kost. sv. J. Nepomuckého na Hradčanech za Loretou
- letohradek Amerika na Novém Městě (pro Michnu z Vácínova)
- sv. Bartoloměj v Bartolomějské ul.
- sv. Jan Nepomucký na Skalce u Emauz
- oba sv. Mikuláše (větší část na M. Str., celý na Staromáku)
- dostavby: Loreta
- areál Invalidovny v Karlíně (pod hotelem Olympic) - lineární, strohá, kasárenská stavba, nedokončena
- Smíchov u Anděla - jeho vlastní letní sídlo (letohrádek)
Otázka č. 11 - Baroko - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
________________________________________________________________________________________________
Rané baroko - Sochařství
- štuková výzdoba obrovský rozvoj
sv. Chýše v Loretě (kaple)
např. Colomba
- v kat. sv. Víta - dřevořez - Bechteler (2 reliéfy: Fridrich Falcký - kalvín - prchá z Prahy, volba českým králem)
Bendl Jan Jiří - 2 gen. (z Alp)
- nejvýzn. raně bar. sochař
- několik svatováclavských plastik
sv. Václav na Koňském trhu - kopie přenesena na Vyšehrad, originál v Lapidáriu Nár. muz. na Výstavišti)
- u KM Viniční (obtočený révou) sloup - nahoře sv. Václav
- Mariánský sloup na Star. nám. ® zbouraný
Jeroným Kohl
- výzdoba kašen - na 2. hradním nádvoří (L = Leopold I.)
- nám. 14. října na Smíchově u Anděla: Medvědí fontána
Rané baroko - Malířství
Václav Hollar - emigrant (Anglie)
- autor grafik, vedut, zvířata jako ilustrace
Karel Škréta - přestoupil na kat. víru
- nejvýzn. raně bar. malíř
- oltářní obrazy
- šerosvit (podklad obrazu je tmavý) ® z černé plochy vstupuje tvář = duchovní světlo
- Svatováclavský cyklus pro kostel sv. Václava na Zderaze pod Karl. nám. (zachycují život sv. Václava) ® pouze 7, 8 obrazů - pův. asi 40
- oltářní obrazy: Pašijový cyklus sv. Mik. M. Str, dále v Kinském kost.
- sv. Karel Boromejský rozdává almužnu
- kostel Martina ve zdi: jak si sv. Martin sundává plášť a dělí se sním se žebrákem (mečem ho přetíná)
- maltézský kostel P. M. pod Řetězem - Bitva u Lepanta (scéna z námořní bitvy nad Turky)
Jan Jiří Heinsch
- oltářní obrazy pro kostel sv. Ignáce
- pro jezuitský obytný areál na Malé Straně
Vrcholné baroko - Sochařství
Ottavio Mosto
- tvarově přebujelé reliéfy nad vchodem do kostela sv. Jakuba (Ungelt): 3 bohaté reliéfy, 3 světci (sv. Antonín Paduánský, František z Assisi, Jakub)
Matěj Václav Jäckel
- Karl. M., kostel křižovnický; scény světců s pannou Marií (sv. Bernard s Marií), Bernard i Tomáš Akvinský s p. Marií)
Jan Oldřich Mayer
- KM: plastiky sv. Kosmy a Damiána (u domu u pštrosa)
sv. Antonín Paduánský
sv. Juda Tadeáš
- dům U Zlaté study (Karl. ul., Klementinum) - reliéfy 6 světců (sv. Roch, Rozálie… ® ochránci před zlými nemocemi)
Jan Brokoff - otec
- plastika - nejst. socha na KM. sv. Jan Nepom.
Ferd. Maxmilián Brokoff
- měli dílnu, ateliér - celá rodina + příbuzní ® ovládli všechny zakázky na KM,…
- nejmohutnější hmotné robustní sochy v ustrnulém pohybu (KM):
- sv. Barbora + Markéta + Alžběta
- sv. Fr. Xaverský (kopie, orig. v Lapidáriu) - vyjadřuje činnost tohoto jezuity = misionář na
Dálném vých.; desky - různé obličeje z různých zemí
- sv. Jana z Mathy = světci ř. klinitářů, zabývali se vykupováním křesť. otroků od nekřesť.
+ Felix z Valois (skála ® uvnitř podstavce zajatci)
- Morzinský palác v Ner. ul. - portál držen mužskými obry s maurskou tváří (Brokofovi mouřeníni)
- Hradč. nám.: Mariánský sloup
- sousoší Jana Křtitele na Maltézském nám. (Maltézští rytíři, Johanité - řád sv. j. Křtitele k ochraně svatého hrobu)
Matyáš Bernard Braun
- pův. řezbář ® plastiky ostré hrany, povrch více členěný, postavy rozevláté, natočené dozadu ® dynamika, rozevlátnost, nejpatetičtější gesta
- sousoší sv. Luitgardy = slepá něm. jeptiška, měla vidění, že Kristus ožívá, odpoutává se od kříže a dotýká se jí
- sv. Ivo (patron právníků) - staroměstský konec
- areál Klementinum - uvnitř kost. sv. Klimenta - uvnitř všechny plastiky dílem Brauna
- Clam - Gallasův palác ® portál a balkón nesou atlanti - Braun
- Vrbtovská zahrada - sochy Braun
Vrcholné baroko - Malířství
- oltářní, závěsné obrazy, začíná krajina - součástí zátiší nebo portrétu
- stále temnosvitný podklad
- nástropní malby
Michal Leopold Wilman
- z Pruska z Královce
- kost. sv. Frant. u KM
- vzal si vdovu ® "zdědil" syna - Jan Kryštof Liška ® pokračoval ve výzdobě kostela Křižov.
- stigmatizace sv. Františka na hl. oltáři
- dále obrazy v kostele sv. Voršily, Jakuba
- Liška maloval i nástropní malby
Petr Brandl
- velmi význ., bohém a bouřlivák ® řada problémů
- řada děl spjata s Malou Str.
- měl ochránce u představitele karmelitánů ® oltářní obrazy, olejomalby
- maloval pro ně obrazy: PM Vítězné (Jezulátko), sv. Voršila u ND, sv. Josef na M. Str.
- portrétista
- série apoštolů, proroků (Vidění sv. Eliáše - PM Vítězná)
Jan Kupecký
- portrétista
Václav Vavřinec Reiner
- specializoval se na nástěnnou freskovou malbu: fresky pro zrcadlovou kapli v Klementinu, pro Černínský palác, kost. sv. Františka Křižovn.
- ve Vrbtovské zahradě strop Sally Tereny
Kosma Damián Asam
- kost. sv. Mik. na Staromáku
- v Břevn. klášteře - kostele (scéna: Zázrak poustevníka Vintíře)
Otázka č. 14 - KLASICISMUS
________________________________________________________________________________________________
- přesahuje do 1. pod. 19. st.
- po r. 1810 se objevuje varianta empír
klasicismus = více ovlivněn starou řeckou arch. (D šíty, sloupy, dekorace: empír)
empír = císařský, spjato se dvorem Nap. I. ® dekorativní styl (nábytek, keramika, hodiny)
- inspirovaný exotikou, Napoleonovým tažením (s ním Champollion) do Egypta (nohy,
- drápy lvů, drápy orlů)
- kontrasty dřeva + zlaceného dřeva
biedermeier = oproti strohému klasicismu přezdobenější (velké květy na textilu, vyřezávání, móda
lehká, průsvitné, tógy - opak krinolíny, dekolty
- nájemní dům - pavlačové, litinové zábradlí
- měnil se pohled uliční fronty ® mizí štíty, jednotná střecha
- kostely, kláštery se téměř nestaví
- přestavby, úřední budovy:
- přestavba Celnice U Hybernů (zrušený klášter) - proti Obecnímu domu
- kost. sv. Kříže na Příkopech v piaristickém areálu kláštera
- přestavba místodržitelského letohrádku ve Stromovce
- let. Kinských na Smíchově v Kinské zahr.
- měšť. dům:
- Platýz - obyt. náj. dům, dále v Karlíně, Smíchov Štefánikova ul., Vítězný újezd
- Řetězové mosty - u ND
- občanská plovárna na Klárově
Otázka č. 18 - HISTORIZUJÍCÍ SLOHY 19. STOLETÍ
________________________________________________________________________________________________
Romantismus
- určitý charakter zahrady
- návrat k minulosti - návrat ke gotice, k vrcholu křesťanství
Novogotika
- řada kostelů:
- sv. Antonín v Holešovicích
- sv. Ludmila na nám. Míru
- sv. Petr a Pavel na Vyš.
Novorománský
- sv. Cyril a Met. v Karlíně (Ullmann)
- dostavba kat. sv. Víta (protáhla se do 20. st.)
Josef Mocker
- 1. pol. 19. st. - pol. 19. st.
- přír. areály: areál Cibulka v Motole
areál v Košířích - Klamovka (novogot. kaplička, chrám noci)
- úprava Prašné brány, Karlštejna
Neorenesance
- hl. pražské reprez. stavby (Rudolfinum, ND, muzeum, pojišťovny)
Ignác Ullmannn:
- Česká spořitelna - AV proti ND, palác Lažanských (kav. Slavie)
- Vodičkova ul. - ZŠ ® vyšší dívčí škola - tradice sgrafit české renes.
- ČVUT Karlovo nám.
Antonín Barvitius
- kost. sv. Václava u Anděla - bazilika
- 1. budova nádraží Františka Josefa ® zbourána, dnes secesní stavba hl. nádr.
- Vršovice - vila Gröbovka
Ant. Wiehl
- novorenes. stavby v duchu měšťanské renes. se sgrafity
- Whielův dům - Václav. nám., Vodičkova ul. přestavba Starom. mlýnů
70. - 80. léta ND
- arch. Josef Zítek ® po 1881 Josef Schulz
- Josef Schulz + Zítek ® Národní muzeum, Rudolfinum
- Schulz - uměleckoprům. muz. vedle Rudolfina
Novobaroko
Osvald Polívka
- přestavba magistrátu na Mariánském nám.
- přestavba zemské banky na Příkopech (dnes ČEDOK, Živn. banka)
Václav Roštlapil
- Strakova akademie - post. Strakovou nadací (nadace hraběte pro výchovu chudých synů ze šlecht. rodin - palác, dnes úřad předsednictva vlády, na Klárově
Antonín Balšánek
- muzeum hl. m. Prahy na Florenci
- Obecní dům na Nám. Rep. ® Balšánek + Polívka ® výzdoba secesní
Otázka č. 19 - Hist. slohy - MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
________________________________________________________________________________________________
- 1. pol. 19. st. - pol. 19. st. - Plastika
sochař Josef Malínský
- domovní znamení, náhrobní plastiky (na Olšanech, na Malostr. hřbitově)
sochař Václav Prachner
- symbolická Vltava (žena)
- na Malostr. hřbitově: Klečící biskup Leopold Thun
(Václav Levý)
- 1. pol. 19. st. - pol. 19. st. - Malba
- vznik Pražské malířské akademie (vyučovali umělci z Něm., Rak.) - útlum, příliš akademická malba - oltářní obrazy, drobnější obrazy do kostelů
Josef Bergler
Karel Postl
- oceňovanější krajinář
portrétista Antonín Machek
Antonín Mánes
Fr. Tkadlík
- odešel studovat malířství do Itálie, žil v nábož. striktní komuně ® působil na pokřesťanštění obyv. = Nazaréni (obrazy mají jižní teplé malby, zářivé, žluté tóny)
Josef Navrátil
- námětově romantické nástěnné malby
- v Praze: v interiérech na Novém Městě
- 2. pol. 19. st. - Sochařství
- 1. pomníky:
Ludvík Šimek
- pomník Jungmanna na Jung. nám.
- podílel se na výzdobě novogotických interiérů kostelů
Antonín Wagner
- podílel se na ND a nár. muzeu (plastiky na exteriéru, symbolické postavy
podobně Bohuslav Schirch
- autor trig na ND
Josef Václav Myslebek
- Zpěvohra a Činohra venku na ND
- na Vyšehradě 4 sousoší - vytvořil pro Palackého most ® při bombardování Prahy byly poničena, opravena, přemístěna na Vyš. do parku: Přemysl a Libuše, Ctirad a Šárka, Lumír a píseň, Záboj a Slavoj (z rukopisů)
- pomník Riegra v Riegrových sadech
- klečící kardinál Schvarzenberg ve sv. Vítu
- sv. Václav
Ladislav Šaloun - časem k secesy
Stanislav Sucharda - pomník Palackého na Palackého nám.
- 2. pol. 19. st. - Malířství
Josef Mánes
- romantický přístup v hist. námětech, znám z venkova studiem hanáckých krojů
- autor symbolů 12 měsíců na orloji
Karel Purkyně
- realistické malířství, neobvyklé náměty: portréty měšťanstva, pak nové pojetí zátiší - ne idylického, ale s mrtvými zvířaty (visící bažant)
- vypracoval podrobně podobu zvířat (kritizován ve fejetonech J. Nerudy)
- syn Jana Evangelisty
- portrét kováře Jecha, který čte noviny (nechal se inspirovat Škrétou, portréty bar. mistrů)
Mikoláš Aleš
- ilustrátor
- autor návrhu mozaiky ve vstupu Starom. radnice
- autor grafické předlohy pro výzdobu fasády Rothova domu, Wiehlova domu
Jar. Čermák
- stud. v Belgii
- zužitkoval pobyt u Atlantiku ® mořské scény, města
- z Balkánu (únos Černohorek, Černohorci bránící průsmyky)
- krajináři:
Adolf Kosárek, Julius Mařák (lesy, detaily listů, cest, drobné figurky pastevců, venkovanů, romantický pocit z obrazu)
- generace ND
František Ženíšek
- portrétista, symbolické obrazy
Vojtěch Hynais
- autor současné opony (2.)
Václav Brožík
- přiženil se do Francie, zajištěn odbyt svých děl (tchán obchodník s obrazy) ® malíř salónních scén
- studie venkovských dětí, franc. krajiny, zemědělci
- v Praze: velké hist. scény (bohaté figurální: J. Hus pod koncilem kostnickým, Volba J. z Poděbrad; vedle ND: vyzdobil muzeum, pro PH obrazy
Josef Tulka - malba v otevřené lodžii
Antonín Chittussi - krajinář
Luděk Marold
- panorama Bitva u Lipan na Výstavišti
Jakub Šikanedr
- nostalgické, melancholické scény z pražských ulic
Otázka č. 20 - ČESKÁ NEORENESANCE - Gen. ND
________________________________________________________________________________________________
Neorenesance
- hl. pražské reprez. stavby (Rudolfinum, ND, muzeum, pojišťovny)
Ignác Ullmannn:
- Česká spořitelna - AV proti ND, palác Lažanských (kav. Slavie)
- Vodičkova ul. - ZŠ ® vyšší dívčí škola - tradice sgrafit české renes.
- ČVUT Karlovo nám.
Antonín Barvitius
- kost. sv. Václava u Anděla - bazilika
- 1. budova nádraží Františka Josefa ® zbourána, dnes secesní stavba hl. nádr.
- Vršovice - vila Gröbovka
Ant. Wiehl
- novorenes. stavby v duchu měšťanské renes. se sgrafity
- Whielův dům - Václav. nám., Vodičkova ul. přestavba Starom. mlýnů
70. - 80. léta ND
- arch.