Poptávkový portál pro účetní? Jedině oborový!

Poptávkové servery - jejich přínos zákazníkovi - poptávajícímu, jejich přínos subjektům nabízejícím služby

Jsem firma služby nabízející a zároveň jsem občas i osoba služby poptávající, tudíž si myslím, že mohu hodnotit celý tento systém dostatečně komplexně a pravdivě. V první řadě bych rád mluvil za služby poptávající osobu - něco potřebuji, neumím to, tak si na to někoho najmu.

 

Posledních pár let čím dál tím častěji zjišťuji, že využití poptávkového serveru pro výběr a objednání služeb je velice výhodné právě z pohledu poptávajícího. Před rokem jsme prožili vcelku nepříjemnou situaci, kdy silná vichřice vyvrátila strom a následně jej shodila na střechu našeho domu. Krovy, latě i tašky - to vše bylo nenávratně zničeno, potřebovali jsme rychle opravit střechu, tudíž jsme zadali poptávku na poptávkový server. Naší velikou výhodou byla skutečnost, že jsme měli k domu technickou dokumentaci, tudíž jsme přiložili ve formátu PDF výkres střechy, s klasifikací použitých materiálů. Cena tudíž šla stanovit, aniž by musel dodavatel služeb přijet na konzultaci. Nabídek přišlo během jednoho dne asi padesát, což mne naprosto fascinovalo a ukázalo, jak jsou internet a poptávkové portály  "wide" - rozsáhlý (www - world wide web). Nejlepší na tom všem bylo, že nabídky byly zasílány s cenovou nabídkou, která se velice odlišovala od ceny, kterou stanovil tesař, pokrývač a klempíř v jednom.  Čekal jsem, že cena nabídek zaslaných z poptávkového portálu, bude v průměru vyšší, nicméně opak byl krutou pravdou. Cena byla pravděpodobně sražena na opravdové minimum. Pro poptávajícího senzační zpráva.

 

Uzavření smlouvy o dílo proběhlo elektronicky, neboť obě strany s tím souhlasily. Za týden byla střecha úplně nová, funkční a za cca 80% z původně plánované ceny. Říkal jsem si, to je ale vážně super, takže od té doby, když potřebuji nějaké služby, poptávám na poptávkových portálech.

 

Jak vidíte, toto celé zní velice lákavě a pro osobu, která hledá dodavatele služeb, je pravděpodobně tento způsob tím nejlepším. Jenomže, podíváme-li se na to z té druhé stránky, není to pro všechny tak ideální.

 

Problém číslo jedna - dobrý filtr pro zadávání poptávky

Jestliže jste někdy pracovali se souhrnnými daty, jistě víte, že jejich selekce na základě nějakých konkrétních parametrů je někdy obtížná.

Pro jistotu si ukážeme na příkladu, jak tento problém může být palčivý. Opět zde mám dva možné pohledy, tím prvním je problém poptávajícího. Pokud filtry nejsou nastaveny velice podrobně, lze předpokládat, že oslovíte mnoho dodavatelů služeb, kteří nebudou mít o Vaší poptávce ani chuť přemýšlet. Aby poptávkové servery měly pro poptávajícího ještě lepší výsledek, je zapotřebí, aby poptávkový server třídil geograficky území na opravdu malé fragmenty - nanejvýše okresy, dále by bylo nutné, aby služby šly specifikovat na základě výběru dle možností. Př: dům-oprava střechy-pokrývačské práce, když k tomu připojíte termín zhotovení díla, lokalitu, cenový limit a další STRUKTUROVANÉ informace. Pokud je možnost takto rozsáhlá, jistě oslovíte ty správné firmy, které budou mít zájem a práci provedou.

 

Probrali jsme v kostce aspekty, proč se jedinec může a dost možná i rozhoduje pro poptávkové portály. Nyní se podíváme na poptávkové portály z druhé strany.

Jsme firma, která je registrovaná na poptávkových portálech, které umožňují zadat poptávku takřka na cokoliv.

Zkusili jste někdy objednat si služby poptávkových portálů (na mysli mám ty všeobecné, oborové jsou výjimkou a fungují velice odlišně)? Já tedy ano a mám pro Vás docela zajímavou zkušenost. Nikdy jsem jako poptávající na těchto portálech příliš nepřemýšlel nad tím, jak je možné, že výsledná cena je tak nízká. Když jsem pak stoupil do systému takovýchto projektů, zjistil jsem ten důvod. Nabízené IT služby byly spíše cílené na menší subjekty - soukromníky (FO, O.S., O.P.S., atd.), tvorby webů, administrační systém a další drobné, nepříliš náročné projekty.

 

V první řadě jsem měl vcelku veliký problém se skutečností, že díky nedostatečně ošetřenému filtru (nebylo počítáno s tím, že proměnná může nabývat opravdu různých hodnot) jsem objevoval ve své schránce poptávku na opravu televize, žehličky či poptávka na úklidové služby. První týden s nadějí čekáte, že něco přímo pro Vás přijde, takže Vás tento systém ještě tak strašně neštve, jenomže po 14 dnech, kdy nepřišlo nic, co by oslovilo Vás, jste vcelku naštvaný a ty monotónně stejné poptávkové emaily Vás začínají štvát, tudíž po měsíci litujete, že jste takovou službu koupil. To by bylo asi nejhorší, nebýt situace, kdy opravdu přijde poptávka na Vaši službu. Že to zní divně? Souhlasím.

 

Přišla mi poptávka na službu

Po přečtení poptávky, kterou zadal do poptávkového portálu zadavatel, jsem nabyl pocitu, že si ze mě dělá srandu, nicméně opak byl pravdou. Poptávající zadal poptávku na vytvoření webových stránek, s relativně dost vysokým počtem funkcí. Po zběžné, obvyklé kalkulaci jsem zjistil, že cena, kterou je poptávající ochoten za takové dílo zaplatit, je rovna přibližně 30% ceny obvyklé. Byl jsem šokován, odpověděl jsem poptávajícímu, že jsem schopen uspokojit poptávku, nicméně minimálně za 80% nákladů obvyklých. Na reakci o tom, že jsem lupič s mnoha přívlastky, jsem nemusil čekat dlouho. Co z toho pro mne jako pro firmu plyne?

Jednoduché vysvětlení. Firmy poskytující služby se předhánějí ve výši (níži) cen, znehodnocují leckdy nejen cenu své práce, ale hlavně i cenu práce zkušených a uznávaných subjektů. Je zde dále problém, že když nebude vaše firma generovat zisky, po čase přestane býti konkurence schopná. Zkrátka nebude na nákup nových technologií, nadstavbové studium svého oboru. Pak se ptám, komu mohou vyhovovat poptávkové servery?

Možná firmám, které plánují brzy skončit, možná firmám, které neplánují býti lepší a lepší, nebo možná firmám, které se nechaly uvrtat do něčeho tak nekonkrétního, jako je poptávkový portál.

Řešení je vcelku jednoduché a nevyžaduje příliš přemýšlení a jeho efekt je zřejmí již na první pohled. Na mysli mám portál, který je oborově zaměřen, který pracuji se svými partnery, který zná problematiku, který kontroluje poptávku, aby odešla tam, kam opravdu má.

 

Příkladů může být mnoho. Jelikož v tuto chvíli nemám účetní  a zatím ji ani neplánuji (odvody si vypočtu sám), budu potřebovat vyplnit daňové přiznání, aplikovat slevy na dani, daňová zvýhodnění, odčitatelné položky snižující daňový základ a aplikovat paušál podle zákona o dani z přijmu fyzické osoby. Pro radu si půjdu tedy na portál, který se zaměřuje na účetní. Když dám vyhledat na google.cz účetní, první neplacený odkaz (hodnocen na základě kvality podle Google) je katalog-ucetnich.cz a je přímo zaměřen na celou problematiku, kterou si v organizaci, firmě či podnikatelském životě můžete představit. Najdete zde kvalitní poptávkový systém, díky kterému získáte ty nejlepší služby za přiměřené peníze. Ne vždy totiž opravdu levné služby jsou ty nejlevnější. Lidská práce má jistou cenu, a tak to musíme brát. Nebojte, vyplatí se Vám najmout si někoho, kdo má tolik zkušeností, že řešení problému zabere 40% času, který by vynaložil/a nezkušený/á účetní.